Friday, July 15, 2011

Manisnya hidup #01

Assalamualaikum dan selamat petang buat hati-hati yang rindu untuk kembali pada Allah setelah dengan izin Allah kita selamat di pagi hari....

Jangan pernah berhenti untuk ingat dan menyebut nama Allah...Allah..Allah..
Setelah mengharungi siang yang dipenuhi dengan tuntutan, maka malam yang datang akan menuntut pula untuk dilaksanakan apa yang perlu dan wajib..moga hati kita hari ini terisi dengan nikmat zikir..

Hari ini ana menghabiskan masa di luar daripada bilik (untuk beradu).
Kenapa? sebab ada tugas dan amanah yang dipikul..mengumpulkan duit/ yuran bagi prigram PEDAP (nilai dirahsiakan). Ana rasa seronok walaupun penat untuk ke hulu ke hilir dan pergi ke bilik-bilik sahabat untuk minta duit tu..ada sahabat yang mengusik "uik,da jadi ceti?". Ana sekadar tertawa dan meraihkan gurauan tersebut. Bukan ingin menyusahkan diri tetapi lebih senang hati untuk memastikan sendiri amanah yang diberi walaupun kecil dilaksanakan tanpa menunggu untuk disampaikan oleh orang lain..

Hakikatnya ada satu kebaikan yang ana dapat daripada kepenatan itu, yakni dapat ziarah sahabat di bilik masing-masing..kira serampang dua mata la juga nampaknya..eratkan ukhuwah walaupun tujuannya nak kutip duit..(tapi minta dengan cara yang baik dan lembut laa)

Rasa seronok walaupun  ada yang bersimpati kerana mungkin dalam fikiran mereka ianya kerja yang tak perlu dilaksankan sebegitu sekali..Allah..amanah walaupun kecil pasti disoal..ana cuba melakukannya sebaik mungkin walaupun tak sempurna..Allah pandang usaha kan..ingat tu kawan..

Bertemu dengan pensyarah..(masih terasa janggal kerana malu dan terlalu menghormati seorang murabbi)..namun dikuatkan hati melangkah bersama sahabat..lucu dengan gelagat sendiri..terlalu menghormati guru/ murabbi hingga sukar untuk bergurau dengan mereka seperti sahabat-sahabat lain..Allah...terasa diri sangat rendah..

Untuk sang perut, engkau perlu untuk di isi..untuk tenaga dalam meneruskan zikrullah di bumi Allah..untuk kekuatan mata dalam menelaah kitab dan pastinya untuk kerehatan daripada rasa lapar..Alhamdulillah, rezeki ana untuk hari ini ada lagi..

Selamat menjamu selera dan menjamu akal...(^_^) ilal liqa'

No comments:

Post a Comment