Friday, July 22, 2011

SAAT DIRI TERSUNGKUR DALAM LEMBAH DOSA...

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu.. bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu.. bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu.. krn aku juga pernah melampaui batas utk diri sendiri.. Seandainya seseorang itu hanya dpt menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.. Maka akn jadi sikitlah org yg memberi peringatan.."
-Imam Hasan Al-Basri-



Kata-kata ini bakal menjadi penguat saat aku semakin pengecut lantaran terlalu memikirkan betapa rendahnya diri ku bila berhadapan dengan insan lain..Dan aku akui betapa kamu lebih baik berbanding diriku...


Bukan pakaian yang menilai iman di hati tetapi amal dan keikhlasan yang mengangkat darjat di sisi Allah..


Aku bukanlah srikandi yang gah ibarat khadijah ataupun Zainab al Ghazali namun aku cuba untuk mencari dan melangkah di jalan-jalan yang pernah mereka susuri dan tinggalkan untuk mukminat di belakang mereka..Allah...aku perlu untuk cuba bangkit.


Menginsafi dosa semalam membuatkan aku takut andai taubatku tak bertahan...mengulanginya kembali..perkara yg paling aku takut adalah aku tak mampu untuk mengulangi dan memperbaruhi taubat ku semula...Izinkan aku Ya Allah untuk terus sujud mencari cintaMu..


Bagaimana aku mampu berdiri kembali di jalan dakwahMu?
Bagaimana aku mampu untuk menuturkan bicara dan kalimah peringatan kepada hambaMu?


Sedangakan bibir ini,hati ini, diri ini, penuh dengan dosa..


Bagaimana dapat aku membersihkan hati insan lain?
Bagaimana dapat aku sentuh jiwa-jiwa insan lain?


Sedangkan hati dan jiwaku sendiri kotor dengan dosa dan maksiat...Bukankah hati yang kotor itu tidak akan dapat untuk membersihkan hati insan lain...Bukankah jiwa yang gersang dan hampir mati dengan racun cinta dunia tidak akan dapat menyentuh atau memandang jiwa-jiwa yang lunak untuk kembali pada Allah...


Allah...Allah...hakikatnya aku perlu BERSIH....
Punya hati dan diri yang BERSIH...berusaha untuk BERSIH..itu yang utama..


Aku teringat kata seorang murabbi pada ku..
"Untuk kita menjadi kain putih semula ibarat bayi yang baru lahir itu bukanlah suatu yang mudah dan mungkin sangat mustahil..kerana dinding yang dipaku dengan paku-paku karat pun andai dicabut paku-paku itu pastinya kesan atau bekas paku itu akn terus kekal pada dinding itu..walaupun paku karat itu telah tiada.Begitu juga di ibaratkan dengan hati..bekas dosa itu akan sentiasa ada..Namun janganlah bersedih..taubat itu penawar..andai tak mampu untuk menjadi kain putih, jadilah kain batik yang cantik...corakkan contengan-contengan dosa itu menjadi satu corak yang diukir dengan kebaikan dan taubat..Berusahalah untuk menjadi kain batik yang cantik.."


Andai Allah tidak menjadikan dosa itu pada hidup manusia nescaya kita tak kan mampu untuk merasa nikmtanya mengalirkan air mata taubat dan manisnya ketenangan selepas mengadu dalam sujud illallah...Allah,sejauh itu KasihMu pada ku...


Allah..jadikan aku kuat..kuat menjadi mujahidah walaupun berkali-kali aku tersungkur...luka ini, tak kan membuatkan aku berputus asa untuk berlari daripada dosa dan murkaMu..kerana saat ku melepasi murkaMu atas dosa yang ku lakukan, ku merasa nikmatnya dakapan Cinta dan PengampunanMu...


Ku mohon perlindunganMu daripada menjadi hamba yang tidak bersyukur dan berputus asa....Sesungguhnya aku yakin bahawa padaMu jua aku kembali sebagaimana aku datang..

1 comment:

  1. MENUJU PERUBAHAN kak.. Insyaallah.. Moga mndpt maghfirah drpd Allah swt dlm bln mulia ini..

    ReplyDelete