Friday, September 30, 2011

SYUKUR..Jangan pernah lupa...

Assalamulaikum warahmatullah..

Telah lama jari ini tidak menari-nari mengikut irama hati dan akal dalam ruangan ini.. mungkin kerana kelemahan diri yang tak mampu mengurus masa dengan baik..namun masa...andai banyak di isi dengan kedunian maka urusan akhirat pasti sukar untuk disempurnakan.

         Sebelum tarian jari ini melangkah lebih jauh dan lebih rancak untuk membentuk kata, diri ini tak pernah lupa untuk bersyukur kepada Allah yang Maha Berkuasa terhadap apa-apa pun di atas muka bumi ini samaada yang masih hidup ataupun yang telah mati..sahabat, jangan pernah terfikir bahawa mati itu mampu memutuskan hubungan kita dengan Allah, melenyapkan title kita sebagai hamba dan menghilangkan masalah yang membelenggu..ingat sahabat, hukumnya BERDOSA BESAR!!! (sekadar peringatan tatkala teringat kisah manusia yang membunuh diri- murahnya nyawa yang diberi hingga mampu mencabutnya sendiri -ni la insan yang tak bersyukur atas sebesar-besar nikmat yakni nikmat hidup di dunia. Dengan bahasa yang kasarnya "perasan masuk syurga"

Selawat dan salam buat Rasulullah yang juga tidak pernah berhenti untuk bersyukur hinggakan rasa syukurnya melebihi rasa syukur insan yang tercalit noda dosa.. mari sahabat, kita perkasakan syukur.

         Banyak nikmat yang diberi namun kita masih lalai dan buta untuk melihatnya sebagai nikmat yang perlu disyukuri sangat-sangat.. Tatkala nikmat itu hilang dan hati mula diruntun rasa bersalah maka diri mula mencari jalan pulang kepada Allah, meminta agar dikembalikan nikmat yang hilang.. banyak nikmat yang semakin hilang dari kita seperti nikmat masa yang berlalu, nikmat usia yang semakin lanjut, nikmat akal yang semakin lemah dan nikmat fizikal yang semakin hilang kekuatannya. walaupun selagi hidup ini kita masih menikmati nikmat tersebut namun sedikit demi sedikit nikmat itu meninggalkan kita. Persoalan yang utamanya adalah sejauh mana kita memanfaatkan segala nikmat yang semakin berlalu pergi ini..

Bukankah kelak Allah akan bertanya tentang apa yang kita lakukan sepanjang hidup kita? dengan masa yang diberi selama 46 tahun, 67 tahun, ada yang samapai mencecah ratusan tahun. Adakah masa itu penuh denan ketaqwaan atau kekufuran??

Bukankah Allah akan bertanya akan sumbangan akal dan fizikal ini sepanjang hidup di dunia? dengan tangan, kaki, akal yang ligat mencapai pembaharuan teknologi mengikut zaman dan mata yang melihat jatuh bangun suatu bangsa dan agama. adakah iainya dimanfaatkan dengan dakwah islamiyyah atau sekadar menyumbang kepada dakyah dan propaganda dunia??

Renungkan sahabat...syukur kita letaknya di mana? Setinggi mana darjat syukur kita dihadapan Allah kelak..jangan sampai syukur kita tak mampu menandingi timbangan dosa kita, jangan sampai syukur si nyamuk lebih besar dari syukur kita manusia yang berakal..

Renungkan sahabat-sahabatku...(hadiah untuk sahabat-sahabat seakidah ku)

No comments:

Post a Comment