Saturday, February 5, 2011

Sahabat dan Aku

Assalamualaikum..
Salam ukhwah bersulam taqwa..

   Berbicara dengan sahabat yang berada jauh di Sabah menyebabkan ana membuka memori yang tersimpan dalam kotak akal dan hati.Lakaran indah bersama sahabat di medan dakwah.Tautan hati yang Insyaallah kekal untuk menjadi bukti di akhirat kelak.Tersenyum..segala pahit manis yang dilalui tak pernah sedikit pun menimbulkan rasa benci antara satu sama lain dan alhamdulillah segalanya menjadi pengikat ukhwah antara kami.

   Berkongsi cerita itu suatu yang biasa bagi sesuatu hubungan persahabatan namun ramai yang lupa dan alpa untuk melihat isi cerita yang dikongsi.Begitu juga ana apabila bersama dengan sahabat-sahabat,kekadang alpa untuk menapis bicara dan cerita yang dikongsi.Takut pula cerita yang dikongsi menempah neraka.Nauzubillah.
Bicara hati dan perasaan..as muslimah kami juga saling berkongsi rasa dan perasaan.Bukan untuk membelai perasaan yang datang tetapi untuk mengetuk hati yang terbuai agar bangun daripada lenanya perasaan.
  Hakikatnya dalam bersahabat still perlu kepada adab dan akhlak sesama sahabat hatta serapat mana pun hubungan yang terjalin.Dan sahabat juga bukanlah orang yang akan melindungi kesalahan sahabatnya.Imam Hassan Al-Basri berkata :

Seorang mukmin adalah cermin bagi saudaranya yang lain. Jika dia mendapatkan sesuatu yang tidak menyenangkan pada diri saudaranya, ia bersegera meluruskan juga selalu menjaga aib saudaranya baik ketika sendirian atau ketika bersama orang lain.



Adab bersahabat :



(1) Melebihkan sahabatnya atas dirinya dari segi material.Jangan terlalu bakhil.

(2) Membantu sahabatnya dari segi keperluannnya dengan bersegera tanpa ia meminta tolong.

(3) Menyembunyikan segala rahsia-rahsia sahabatnya.

(4) Menutup segala kea’ibannya.

(5) Apabila ia mendengar seseorang mencela sahabatnya, dia tidak menyampaikan perkataan itu kepada sahabatnya.

(6) Apabila seseorang menceritakan keburukan sahabatnya, janganlah ia mendengarnya.

(7) Apabila mendengar seseorang memuji sahabatnya atau sesuatu yang menyukakannya, hendaklaklah ia menyampaikan khabar itu kepadanya.

(8) Apabila sahabatnya berucap, hendaklah ia bersungguh-sungguh mendengar ucapannya.

(9) Meninggalkan berbantah-bantah dengan sahabatnya.

(10) Memanggil sahabatnya dengan nama yang ia sukai, bukan gelaran yang buruk.

(11) Apabila melihat sahabatnya berbuat kebajikan, hendaklah ia bersyukur atas perbuatannya.

(12) Menegahkan seseorang daripada mencela sahabatnya sepertimana ia menegahkan seseorang mencela dirinya.

(13) Memberi nasihat kepada sahabatnya dengan perkataan yang lemah lembut,bukan dengan sindiran yang pedas dan tajam menikam hati.

(14) Memaafkan segala kesilapan sahabatnya, bukan memerli atau menempelaknya.

(15) Mendoa’kan sahabatnya didalam solatnya semasa hidupnya dan selepas matinya.

(16) Membuat kebaikan dengan ahli keluarga sahabatnya kemudian dari matinya.

(17) Jangan membebani sahabatnya dengan permasalahannya supaya senang hatinya.

(18) Menzahirkan kegembiraan dengan sebab nikmat yang didapati oleh sahabatnya.

(19) Menzahirkan kedukaan dengan sebab kesusahan yang menimpa sahabatnya.

(20) Hendaklah ia memulai salam ketika bertemu dengan sahabatnya.

(21) Apabila datang sahabatnya ke suatu majlis, hendaklah ia membuka ruang duduk untuk sahabatnya dan jika tiada ruang untuknya, hendaklah ia berpindah ketempat lain bagi memberi ruang untuk sahabatnya.

(22) Apabila sahabatnya mahu pulang ketempatnya, hendaklaklah menurutinya hingga kemuka pintu rumah atau pagar untuk memuliakannya.

(23) Apabila berkata-kata sahabatnya, hendaklah ia diam seraya mendengar segala perkataannya sehinggalah selesai.Kemudian barulah ia memulakan pula perkataannya.Dan jangan sekali-kali ia mencelah perkataan sahabatnya.



   Teringat kepada kata-kata seorang murabbi "Memilih seorang teman atau sahabat perlu melihat kepada dua kriteria iaitu ilmu dan akhlak.Seseorang yang itu dapat mengajak kita untuk cintakan ilmu dan memilki akhlak yang baik sebagai contoh serta mampu mengajak kita kearah kebaikan"

  Dalam konteks ilmu berpanjangan dan tidak mengenal batas umur serta belajar hingga ke liang lahad,maka perlu untuk kita memiliki teman yang turut memegang prinsip ilmu sepanjang hayat dan menganggap ilmu sebagai proses yang berterusan sebagai penggalak.Namun bukanlah mengenepikan orang-orang yang digolongkan sebagai kurang pandai..hakikatnya semua itu ukuran dunia dan pandangan manusia..Pandai bukanlah bermakna seseorang itu memperolehi dekan dan sijil anugerah kecemerlangan semata-mata namun pandai dan bijak itu sentiasa ada pada setiap tempat dan posisi. Ana sendiri mengukur pandai itu dalam konteks apabila sesorang itu mampu untuk mengamalkan ilmu yang diperolehi dengan baik maka dia juga orang yang bijak pandai.Wallahu alam..

Hasan al-Bashri rohimahulloh dalam hal ini mengatakan, “Seorang teman yang jika engkau temui akan mengingatkanmu akan kewajibanmu terhadap Alloh itu lebih baik bagimu dari seorang teman yang selalu memberimu segenggam dinar.”

Selamat bersahabat dan menjaga persahabatan...





2 comments:

  1. Kadang-kadang kita lupa adab dan akhlak kita apabila bersama dengan sahabat hanya kerana menganggap da rapat dan "kami tak kisah".Namun setiap adab itu ada imbalannya daripada Allah,kenapa tidak merebutnya? Tepuk kelalaian kita sendiri dalam bersahabat...
    Cuba sedaya upaya menjadi sahabat yang membawa ke syurga..Insyaallah ke firdausi..Buat sahabatku Norma(NorIman)& Ramlah (IlaInsyirah)..kamu sungguh bermakna membawa aku ke jalan syurga.

    ReplyDelete