Saturday, February 5, 2011

Demi Masa


Salam ukhwah bersulam taqwa..

   Alhamdulillah...

   Hari ini merupakan hari terakhir cuti dan esok (the best day) para pelajar akan kembali untuk memenuhi dewan-dewan dan bilik-bilik kuliah.Insyaallah..pesta ilmu akan bermula lagi esok di bumi KIPSAS.Namun bagaimana dengan masa cuti selama seminggu? Adakah dimanfaatkan dengan sebaiknya ataupun tidak.

Mungkin bersama dengan keluarga itu juga salah satu cara memanfaatkan cuti tetapi bagaimana dengan pengisiannya?

Adakah memberi tambahan pada iman atau dipenuhi dengan noda-noda dosa yang kita sendiri tidak menyedarinya..mungkin melalui pancaindera kita yang memandang,mendengar dan merasa?

Allah berfirman dalam KalamNya yang bermaksud :

"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan serta saling nasihat menasihati ke arah kebenaran dan kesabaran"


Hakikatnya manusia itu sentiasa akan rugi andai masa yang dilaluinya berlalu tanpa amalan kebaikan yang membantu dirinya di dunia dan akhirat.

    Masa itu adalah anugerah dari Allah dan masa yang lapang dan sempit itu juga merupakan ujian dan tarbiyah Rabbani terhadap manusia.Dan Allah akan bertanya pada hambaNya bagaimana kita memanfaatkan atau menggunakan masa yang diberi itu? Allah..pastinya payah bagi kita untuk menjawabnya apatah lagi untuk berhelah di hadapan Allah, kerana mulut yang bijak dan lantang berkata-kata ini akan membisu di akhirat kelak kerana persaksian amalan itu adalah dari anggota badan kita yang lain.Allahu akbar..lemahnya kita sebagai hambaNya.
  
    Kita sering mendengar pepatah arab ini (ana tak pasti jika ini ialah kata-kata sahabat) "Masa ibarat pedang,jika kamu tidak memotongnya,maka ia akan memotongmu".Ini menunjukkan bahawa masa tidak akan menunggu manusia dan ia akan sentiasa berlalu dan menjadi masa silam.Dan semua manusia akan memilki masa silam.Namun yang membezakan masa silam antara manusia itu adalah samaada ia masa silam yang baik atau buruk.

  Ana menghabiskan masa cuti ini di KIPSAS bersama seorang sahabat.Tidak bercadang untuk ke mana-mana pun.Bukan tidak mendapat ajakan daripada sahabat lain tetapi berfikir betapa kekoknya ana perlu tidur di rumah orang.Bukan juga memilih atau cerewet tetapi ana mudah merasa kekok dan tidak gemar berada dalam kalangan orang yang ramai.Emm..dan bagaimana ana menghabiskan masa cuti ana? Pastinya dengan assingment dan blog yang baru ana buat sebagai salah satu cara untuk ana mengingati semula setiap ilmu yang dipelajari disamping berkongsi ilmu dengan sahabat yang lain.(moga amalan yang tidak seberapa ini diterima oleh Allah s.w.t)


   Mungkin ilmu yang ada ni suatu yang biasa untuk dikongsi namun kekadang yang biasa itu lah yang manusia selalunya akan lupa.Manusia atau insan merupakan makhluk yang mudah lupa..bukan Melayu je mudah lupa seperti yang dikatakan oleh Tun Mahathir "MELAYU MUDAH LUPA".Sekadar ingin menjadi insan yang memberi manfaat kepada orang lain.Dan mungkin ini juga salah satu cara atau amalan yang dapat menggantikan setiap dosa yang telah dilakukan.(Istighfar panjang..) seperti mana yang disebut oleh Prof Dr Yusus Al-Qardhawi sebagai salah satu cara dalam pelaksanaan taubat melalui amalan.

So,bagaimana kita mengisi masa kita? agar tidak tergolong dalam orang yang rugi..Mari sama-sama kita muhasabah diri..

No comments:

Post a Comment