Friday, February 18, 2011

Coretan hati dalam memberi (1)

Salam ukhwah bersulam taqwa..

Alhamdulillah..still ada peluang lagi untuk melakar sedikit coretan untuk perkongsian bersama..inilah salah satu langkah dan cara untuk memberi.Memberi kerana memiliki..

    Bumi KIPSAS walaupun tidak seluas bumi Mesir namun ia tetap sarat dengan ilmu .Setiap jam,minit dan saatnya sentiasa dalam waktu ilmu..Berdiri sebagai seorang siswi di medan tarbiyyah ilmu ini menjadikan setiap masaku terisi untuk memikirkan tentang assignment dan test..kekadang terselit rasa bimbang,mampukah untuk menghadapi imtihan nanti.Tenaga dan buah fikiran ku hakikatnya bukan semata-mata untuk diriku tetapi untuk agamaku..Penglibatan diri dengan program luar yang menuntut kewajibanku untuk menglibatkan diri membezakan aku dengan pelajar lain..andai mereka membahagikan masa mereka dengan dua bahagian iaitu diri dan study..maka aku pula membahagikan masa ku kepada 3 bahagian iaitu diri,study dan perjuangan ISLAM..

Berat atau tidak semuanya bergantung kepada niat dan apa yang dikejar dalam setiap perkara yang dilakukan.
                           
                           "Sesungguhnya amal itu dengan niat"

Cubalah bertanya pada diri dan iman..apa yang diharap pada setiap langkah di bumi KIPSAS ini? apa yang dicari? Bimbang bila keluar nanti,merasa ingin kembali..kerana menyesal tidak memanfaatkan peluang yang ada..janganlah mengikuti sikap ahli neraka yang apabila Allah campakkan ke dalam neraka,mereka memohon untuk dikembalikan ke dunia semula untuk menggantikan masa-masa yang berlalu tanpa ketaatan kepada Allah..Itulah serugi-rugi manusia..Takut sebelum rugi di akhirat telah rugi di dunia...

    Esok merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar semester 2..Drama Competition..setelah penat berlatih dan memperbaiki setiap kelemahan,maka esok semuanya akan beraksi...hakikatnya bukan mencari kemenangan tetapi merasa seronok dengan ukhwah yang tersimpul..setiap hari bertemu,pasti tidak lari dari gelak ketawa..Namun,jangan biarkan ketawa mematikan hati..=) Insyaallah ukhwah ini lebih berharga daripada kemenangan yang dijanjikan buat yang tebaik..Moga selamat buat semua sahabat team Dakwah 1..
    
     Buat diri dan sahabat.
     Drama....jangan sampai lupa pada  test dan assigment..Kesibukan demi kesibukan jangan sampai kita lupa pada Allah s.w.t..biarlah kita sibuk dengan ketenangan,jangan sibuk dengan kecelaruan.Orang yang tenang dalam kesibukan,maka sibuknya tidak melelahkan berbanding orang yang celaru dalam kesibukannya,maka sibuknya nanti pasti memberi bebanan yang berat pada jasad dan rohaninya..Bagaimana mendapatkan ketenangan itu??

Firman Allah s.w.t :
"(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah lah hati menjadi tenteram" (surah Ar Ra'd :28)


Mari sama-sama kita menilai dan menjaga hati dan diri kita....wallahualam... =)









  

No comments:

Post a Comment