Tuesday, March 8, 2011

Cemburu atas keSOLEHAHannya

Salam ukhwah bersulam taqwa...
Alhamdulillah,masih ada ruang untuk aku memberi dan berkongsi walaupun tak banyak yang dapat ku karangkan untuk menjadi tatapan sahabat-sahabat sekalian..Insyaallah,moga bermanfaat untuk diri dan alam...

"Cemburu atas keSOLEHAHannya"

        Itu lah yang terdetik dalam hatiku saat aku melihat sahabat muslimah yang lain sopan dan ayu bertudung litup,labuh melindungi tubuh selayaknya sebagai muslimat..wanita yang telah diangkat martabatnya oleh Rasulullah s.a.w ke tempat yang selayaknya baginya..Sungguh tinggi penghormatan yang Allah beri kepada wanita namun masih ramai yang tak menyedarinya..Lihatlah disekeliling,berapa ramai yang masih lalai dan leka dari memikirkan soal aurat,dan kita....sejauh mana kesempurnaan  hijab yang menutupi aurat diri...seringlah bermuhasabah dan betanya pada diri..biarlah hati itu berkata-kata dengan iman bukan dengan nafsu..

Aku cemburu melihat sahabat-sahabat muslimah lain yang sangat menjaga diri mereka daripada mata-mata sang kumbang,aku sangat cemburu dengan hati-hati mereka yang tampak tawadhuk dengan hukum Allah s..w.t..Aku sangat cemburu dengan muslimat yang tegar menghadapi mehnah dan aku sangat cemburu dengan muslimat yang hatinya sarat dengan cinta Allah..Cinta wadud...Allah...Allah....kerdilnya diri dalam mendamba rasa cinta dan perhatian dariMu Ya Allah..

"Mampukah aku menjadi seperti mereka?" Aku bermonolog lagi...

Aku suka memandang gelagat sahabat-sahabat muslimah yang lain..ku ingin mencontohi hati mereka yang tawadhuk,sabar dan lembut bila diuji dengan kekerasan..namun aku merasa sedih..kesedihanku atas kelemahanku sendiri..Allah sentiasa memberi peluang untuk kita berubah kearah yang lebih baik..menjadi insan yang lebih taat dari sebelumnya...Namun sejauh mana kita memanfaatkan peluang yang Allah beri...andai difikirkan,betapa kita angkuh dengan Allah..tidak berpaling sedikit pun dengan peluang dan masa yang Allah berikan bahkan ada yang sanggup mencabar Allah dengan melakukan maksiat dalam pengetahuannya..Astaghfirullah..Allah....

          Muslimat...aku ingin membawa diri dan juga sahabat yang kukasihi untuk melihat kisah Zulaikha.hayati tentangnya dan cari kunci yang berharga darinya...Insyaallah ana akan mengisahkan tentangnya pada ruangan yang lain...Insyaallah..Ma'assalamah.

No comments:

Post a Comment