Tuesday, March 22, 2011

Selami bicara hati ll

Salam ukhwah bersulam taqwa..

Alhamdulillah..masih terasa hidayah Allah di hati.Masih diberi kekuatan untuk berbicara dan berkongsi..masih diberi nafas yang panjang dan masih diberi hati yang rindu pada taubat..Allah..Allah..

Perkongsian kali ini hanya sekadar luahan hati namun mungkin luahan ini juga dimiliki oleh sahabat yang lain..moga luahan ini bukan suatu keluhan biasa dan sia-sia..mengharap agar luahan ini menjadi kekuatan untuk kembali kepada Allah..

Apabila sekeliling berbicara tentang cinta dan baitul muslim..hati terasa semakin di asak,fikiran semakin terasa dihimpit..resah berbicara tentang baitul muslim sedangkan hati sedang terumbang-ambing mencari jalan pulang..jalan untuk CINTA kepada Allah dan meletakkan perjuangan di landasan yang utama..Allah....

Mungkin mereka yang berbicara tentang baitul muslim adalah insan yang kuat dan aku? aku tidak sekuat mereka untuk membuai hati dalam merangka baitul muslim yang baik dan soleh.Aku lebih banyak memikirkan tentang hati yang semakin melekat dengan cinta dunia..Allah...beratnya menampung hati yang dibebani dengan dunia..Perasaan kosong itu menerpa kembali..rasa bingung meneruskan jalan...hati meronta,nafsu meminta..Allah....bagaimana imanku??

Bagaimana untuk aku memulakan langkah ku? mangubah hatiku..meneguhkan imanku..menjernihkan akidahku..memantapkan akhlakku..

Allah....kuatkah aku? lelahnya bertatih menggapai hidayahMu..mempertahankannya pasti sukar sekali..mencarinya semula,suatu yang belum pasti akan Engkau berikan lagi...

Allah...aku rindu..
Allah..aku buntu...

Aku rindu pada mekarnya hidayah dalam hatiku..namun aku buntu untuk memulakan langkah memekarkannya semula..bagaimana ya Allah...

Andai di izinkan bagiku uzlah layaknya Rasulullah s.a.w..maka benarkan aku untuk menyendiri,jauh dari kesibukan dunia yang melalaikan aku..aku tak mampu terus begini..imanku dan jiwaku perlu kepada udara yang baru..andai dapat ku tukar hati ini,pasti akan ku tukar hati ini dengan hati yang baru,,namun hakikatnya hati inilah,hati yang satu....hati yang Engkau berikan dan perlu aku kembalikan semula di akhir hidupku..

Andai dapat ku lihat bagaimana keadaan hati ini sekarang,pastinya tidak akan dapat aku melihat merahnya sang hati melainkan karat-karat dosa telah menutup sinar dan cahayaNya..Allah...mungkin aku sendiri tak mampu menatap buruknya hatiku apatah lagi sanggup untuk menghadap Allah dengan hati itu...Hinanya diri ini Ya Allah...


Sumayyah..di uji akidahnya dengan kezaliman namun syurga menjadi tempat kembali..
Zulaikha..kisahnya bermula dengan mainan nafsu,namun akhir hidupnya CINTA Allah bersama Yusuf a.s..
Rabiatul adawiyah..sufi wanita yang agung..cintaNya selayaknya di hati..

Tidak cukupkah srikandi ini sebagai contoh buatmu wahai diri??
Aku mendambakan hati seperti mereka walaupun fizikalku tak setanding mereka..
Aku mendambakan kerinduan seperti mereka walau cintaku tak setanding mereka...
Aku mendambakan syurga seperti mereka walau darjatku tak setanding mereka...

Allah..allah...hati ini rindu pada ketaatan dalam menyembahMU..






No comments:

Post a Comment